The clergy of the Orthodox Old-Rite Church and the institute of the Bespopovtsy spiritual mentors of Zhytomyr region in 1945–1991: prosopographic portrait

  • Anton Syczewski Zhytomyr Ivan Franko State University
Keywords: Old Believers, clergy, Pomortsy, Fedoseevtsy, Belokrinitskaya Hierarchy, «Okruzhnoye poslaniye», Zhytomyr region

Abstract

The article reveals a prosopographic portrait of the Old Believer’s clergy of the Belokrinitskaya Hierarchy Orthodox Old-Rite Church and the Bespopovtsy spiritual mentors of Zhytomyr region. The internal confrontation among the Popovtsy, between supporters of approval the «Okruzhnoye poslaniye» and the Neokruzhniki, which were presented by the Baltic (Southern) diocese of the Orthodox Old-Rite Church was considered. The author established that in the Zhytomyr region the Neokruzhniki occupied a dominant position for a long time and were headed by a priest A. Glazov. In the article discovered that the final defeat in the struggle with the Moscow Old Believers Archbishop the Neokruzhniki suffered in 1950 for the intervention of the Soviet authorities.

The life-way of the clergy of the Popovtsy Old Believers communities, their social status, marital status, career growth is considered. Attention was drawn to the conflicts of the parishes with the priests, which arose as a result of careless attitude towards the entrusted duties and financial malpractice, and even for drinking alcohol. The author noted that thanks to measures of the regional authorities, the Old Believers-Popovtsy of Zhytomyr region were deprived of the opportunity to have their own clerics.

The provision by the spiritual mentors of the Bespopovtsy of Fedoseevtsy consent in the villages of Dermanivka and Pyatidub were analyzed. In the article revealed that in the defined period Zhytomyr region was the only region where the Fedoseevtsy Old Believer communities were legally established. The level of education of the Bespopovtsy clergy was characterized. In the article argued that the Bespopovtsy – Fedoseevtsy focused on religious enlightenment in the middle of communities and they were disrespectful to secular education.

The author characterized the Pomortsy spiritual mentors, which prevailed in Zhytomyr region and had fifteen communities. The relationship between the Pomortsy and the Fedoseevtsy spiritual mentors is considered. The author analyzed cases of selfless service of spiritual perpetrators, who often did not receive material support from their parishes at all. Nevertheless, the negative personal qualities of individual mentors, which led to internal strife in the communities, were also shown. The problem of shortage of personnel that could occupy the positions of mentors that emerged sharply between the Bespopovtsy in the first half of the 1980s was revealed.

References

1. Пригарин А. А. Старообрядческая община г. Одессы, 1945 – 1962 гг.: по материалам архива Кишиневской епархии РПСЦ // Старообрядчество: история, культура, современность. 2015. № 15. С. 93–101.
2. Таранець С. В. Балтська єпархія Дрєвлєправославної Церкви Христової, що не приймала Окружного послання, у першій половині ХХ ст. // Судьба старообрядчества в ХХ – начале ХХІ вв.: история и современность. 2008. Вып. 2. С. 108–119.
3. Таранец С. В. Куреневское тримонастырье: история русского старообрядческого центра в Украине. Киев, 1999. 160 с.
4. Жилюк С. І., Паніна Л. І. Релігійне життя Житомирщини наприкінці 1970-х – початку 1990-х рр. Осторг: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2011. 272 с.
5. Релігійна політика радянської влади на Житомирщині (у документах 1979 – 1991 рр.): Збірник документів / Упорядник С. І. Жилюк. Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2011. 308 с.
6. Сичевський А. О. Релігійне життя старообрядців села Чолівка Коростенського району Житомирщини у 1944–1990 рр. // Гуржіївські історичні читання. 2013. Вип. 6. С. 244–247.
7. Сичевський А. О. Громади старовірів поморської згоди у Бердичівському районі Житомирщини в 1944–1963 рр. // Наукові записки. Серія: історичне релігієзнавство. 2013. Вип. 8. С. 141–155.
8. Сичевський А. О. Старовіри Червоноармійського району Житомирщини в умовах державного атеїстичного режиму (1945–1961 рр.) // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. 2013. Серія № 6. Історичні науки. Вип. 10. С. 472–485.
9. Центральний державний архів вищих органів влади та управління України (далі – ЦДАВО України). Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 5. 205 арк.
10. Державний архів Житомирської області (далі – ДАЖО). Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 27. 3 арк.
11. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 35. 5 арк.
12. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 18. 9 арк.
13. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 2. Спр. 203. 283 арк.
14. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 38. 6 арк.
15. Центральний державний архів громадських об’єднань України. Ф. 1. Оп. 24. Спр. 12. 332 арк.
16. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 67. 121 арк.
17. Вургафт С. Г., Ушаков И. А. Старообрядчество. Лица, предметы, события и символы. Опыт энциклопедического словаря // Семейские – староверы Забайкалья. URL: http://www.semeyskie.ru/en_v.html
18. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 33. 7 арк.
19. Чибисов А. В. Образование и развитие старообрядческой белокриницкой иерархии 1846 – 1988 гг. : автореф. дис. на соискание науч. степени канд. ист. наук : 07.00.02. Иваново, 2012. 26 с.
20. Чибисов А. В. Тенденции развития древлеправолавной церкви в СССР (1941–1949 гг.) // Вестник Волгоградского государственного университета. 2011. Серия 4: История. № 1 (19). С. 39-46.
21. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 78. 5 арк.
22. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 157. 196 арк.
23. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 113. 221 арк.
24. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 149. 217 арк.
25. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 2. Спр. 218. 129 арк.
26. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 83. 5 арк.
27. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 194. 229 арк.
28. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 175. 241 арк.
29. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 228. 219 арк.
30. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 96. 5 арк.
31. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 264. 237 арк.
32. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 244. 264 арк.
33. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 7. 21 арк.
34. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 29. 1 арк.
35. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 100. 9 арк.
36. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 9. 2 арк.
37. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 30. 3 арк.
38. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 54. 4 арк.
39. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 65. 3 арк.
40. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 76. 5 арк.
41. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 135. 12 арк.
42. ДАЖО. Ф. Р-4994. Оп. 2. Спр. 78. 102 арк.
43. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 110. 2 арк.
44. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 17. 2 арк.
45. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 40. 1 арк.
46. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 129. 3 арк.
47. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 11. 6 арк.
48. Бабичев Н. Древлеправославная Поморская Церковь Житомирщины // Меч духовный. 2004. № 13. С. 7.
49. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 146. 5 арк.
50. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 97. 232 арк.
51. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 74. 4 арк.
52. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 79. 4 арк.
53. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 102. 8 арк.
54. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 112. 5 арк.
55. ДАЖО. Ф. Р-4994. Оп. 2. Спр. 77. 109 арк.
56. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 143. 1 арк.
57. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 130. 3 арк.
58. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 15. 3 арк.
59. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 24. 2 арк.
60. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 6. 2 арк.
61. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 28. 15 арк.
62. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 53. 2 арк.
63. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 32. 7 арк.
64. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 29. 231 арк.
65. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 69. 243 арк.
66. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 21. 3 арк.
67. ДАЖО. Ф. р-6630. Оп. 1. Спр. 36. 1 арк.
68. ДАЖО. Ф. Р-4994. Оп. 2. Спр. 61. 104 арк.
69. ДАЖО. Ф. Р-4994. Оп. 2. Спр. 69. 89 арк.
70. ЦДАВО України. Ф. 4648. Оп. 4. Спр. 257. 218 арк.
Published
2018-12-19
How to Cite
Syczewski, A. (2018). The clergy of the Orthodox Old-Rite Church and the institute of the Bespopovtsy spiritual mentors of Zhytomyr region in 1945–1991: prosopographic portrait. Zaporizhzhia Historical Review, 1(50), 222-230. Retrieved from https://istznu.org/index.php/journal/article/view/94