Cinema and programming of the archetypes of the «Soviet man» (1953 – 1991): Ukrainian version

Keywords: cinema, soviet ideology, homo sovetiecus, identity

Abstract

Movie industry held a special place amongst the means of cultural influence upon the people. Despite the obvious difference in political climate, the Soviet movie industry succeeded to capitalist Hollywood to a great extend – namely, in tricking its audience into an augmented reality full of seemingly ideal figures. The narratives of unstoppable progress (space conquest, virgin soil upturn campaign, heroism and so on) functioned as a veritable refrain throughout the movie discourse. The cinema show, especially in a rural area, was often turned into a political event that merged the show itself with a range of visual and communicative means and tools of emotional involvement. Movies approved for release had to pass the filters of the Socialist public control and Party censorship, including the KGB, the Glavlit (Main Directorate for Literature, Printing and Publishing) and its regional offices, the Communist Party regional and central committees, the State Сinema Committees of the Ukrainian Soviet Socialist Republic and the USSR. From the 1950-ies through the 1980-ies, the self-censorship approach based on various understandings of admissibility limits in cinematography dominated the artistic circles. However, just like any other art, the movie industry affected its audience in an ambiguous way. In one respect, it served as a powerful means of channeling the Communist ideologemes to the people by prompting them to adopt the «correct» behavior patterns and reality assessment scales. On the other hand, the grotesqueness and utter campiness of the vast majority of cinema products in the USSR, and in the Ukrainian SSR in particular, boosted the Soviet values erosion and served as a breeding ground for more critical attitudes to the regime. The widespread folksay «Just like in the movies!» embeds the common comprehension of the artificial nature of the worldview imposed through the Soviet movie industry.

References

1. Каганов Ю. О. Феномен «радянської людини» 1950–1980-х рр. в сучасній українській історіографії. Історична пам’ять. 2018. № 2 (39). С. 43–50.
2. Каганов Ю. О. «Радянська людина» в історіографічному дискурсі: радянська і дисидентська версії. Сумська старовина. 2018. № 53. С. 22–31.
3. Miller J. Soviet Cinema: Politics and Persuasion under Stalin. London : I. B. Tauris, 2010. 240 p.
4. Орбіти братерства. Новини кіноекрану. 1978. № 2. С. 1.
5. ЦДАГО України. Ф. 1. Оп. 71. Спр. 287. 93 арк.
6. Кудін В. Спосіб життя – радянський. Новини кіноекрану. 1978. № 3. С. 4.
7. Інтерв’ю автора з Сергієм Тримбачем.
8. Госейко Л. Історія українського кінематографа. 1896–1995 : пер. з фр. Київ : KINO-КОЛО, 2005. 464 c.
9. ЦДАМЛМ України. Ф. 464. Оп. 1. Спр. 10775. 39 арк.
10. Держархів Тернопільської обл. Ф. Р-2213. Оп. 3. Спр. 88. Планы, мероприятия, справки, информации по улуч-шению кинообслуживания населения, о выполнении валовых доходов от кино, о работе киносети области за 1966 год. 83 арк.
11. Держархів Хмельницької обл. Ф. Р-4646. Оп. 7. Спр. 175. Арк. 69.
12. ЦДАВО України. Ф. 4754. Оп. 1. Спр. 394. 54 арк.
13. ЦДАГО України. Ф. 1. Оп. 31. Спр. 3840. 106 арк.
14. ЦДАГО України. Ф. 1. Оп. 31. Спр. 1241. 367 арк.
15. ЦДАМЛМ України. Ф. 590. Оп. 1. Спр. 441. 305 арк
16. Одесская киностудия художественных фильмов : вторая науч.-практ. конф., 29–30 мая 1981 г., г. Одесса : (стенограмма и протокольная запись). Приватний архів Галини Лазаревої.
17. Рачук І. Місто дивиться кіно. Новини кіноекрану. 1978. № 6. С. 7.
18. Держархів Миколаївської обл. Ф. Р-3083. Оп. 1. Спр. 366. 85 арк.
19. Інтерв’ю автора зі Станіславом Цаликом.
20. ЦДАГО України. Ф. 1. Оп. 71. Спр. 222. 218 арк.
21. ЦДАГО України. Ф. 1. Оп. 71. Спр. 180. 52 арк.
22. Держархів Миколаївської обл. Ф. Р-3083. Оп. 1. Спр. 375. 368 арк.
23. Інтерв’ю автора з Геннадієм Семеновим.
24. Держархів Тернопільської обл. Ф. Р-2213. Оп. 3. Спр. 488. 149 арк.
25. Держархів Тернопільської обл. Ф. П-1. Оп. 29. Спр. 80. 213 арк.
26. Держархів Вінницької обл. Ф. Р-958. Оп. 12. Спр. 634. 84 арк.
27. ГДА СБУ. Ф. 16. Оп. 1. Спр. 1175.
28. Держархів Вінницької обл. Ф. Р-958. Оп. 12. Спр. 719. 89 арк.
29. Леонідов Л. «Один нуль на користь… піратів». Вінницька правда. 1983. 28 грудня.
30. ЦДАГО України. Ф. 1. Оп. 31. Спр. 24. 360 арк.
31. ЦДАВО України. Ф. 4754. Оп. 1. Спр. 857. 99 арк.
32. Держархів Одеської обл. Ф. Р-7863. Оп. 1. Спр. 63. 142 арк.
33. В Одессе появилась мемориальная доска Говорухину, «пострадавшему» от украинских национали-стов. URL: https://gordonua.com/news/culture/v-odesse-napomnili-o-stradaniyah-govoruhina-ot-ukrainskih-nacionalistov-15032.html (дата звернення: 15.01.2020).
34. Держархів Одеської обл. Ф. Р-7863. Оп. 1. Спр. 10. 186 арк.
35. Череватенко Л. Одеська студія: сьогодні, завтра. Новини кіноекрану. 1978. № 5. С. 4–6.
36. The Oxford History of World Cinema / edited by Geoffrey Nowell-Smith. New York : Oxford University Press, 1997. 856 p.
37. Марголит Е. Я. Живые и мертвое: заметки к истории советского кино 1920–1960-х годов. Санкт-Петербург : Сеанс, 2012. 559 с.
38. Інтерв’ю автора з Олегом Чорним.
39. ЦДАГО України. Ф. 1. Оп. 31. Спр. 345. 271 арк.
40. Шевчук В. Українське кіно чи його фікція. Новини кіноекрану. 1988. № 9.
41. ГДА СБУ. Ф. 16. Оп. 1. Спр. 959. 348 арк.
42. ЦДАМЛМ України. Ф. 590. Оп. 1. Спр. 378. 39 арк.
43. ЦДАВО України. Ф. 4915. Оп. 1. Спр. 7367. Переписка с ЦК КПУ и ЛКСМУ по вопросам радиовещания и телеви-дения. 4.01.1974 – 31.12.1974. 306 арк.
44. ЦДАВО України. Ф. 4754. Оп. 1. Спр. 1090. 32 арк.
45. Інтерв’ю автора з Володимиром Єгуновим.
46. Лист читачки Клименко К. С. з Івано-Франківська до редакції. Новини кіноекрану. 1989. № 2. С. 2.
47. Держархів Одеської обл. Ф. Р-7863. Оп. 1. Спр. 34. 111 арк.
48. ЦДАГО України. Ф. 1. Оп. 31. Спр. 26. 192 арк.
49. Косинова М. И. Прокатно-возвратный механизм советской кинематографии в период «застоя». СЕРВИС PLUS. 2016. Т. 10, № 2. С. 64–73.
50. Інтерв’ю автора з Галиною Лазаревою.
51. Киноклуб «Восхождение»: Люди. Годы. Фильмы… Запорожье : Дикое Поле, 2011. 248 с.
52. Приватний архів Ф. Г. Турченка.
53. Fedorov A., Levitskaya A., Gorbatkova O., Mamadaliev A. School and University in Soviet Cinema of «Perestroika» (1986–1991). European journal of contemporary education. 2018. Vol. 7, No. 1. P. 82–96.
54. Держархів Херсонської обл. Ф. П-185. Оп. 50. Спр. 54. 129 арк.
55. Осипенко П. Г. Чи потрібна відеокультурі законність? : прокурор УРСР відповідає на запитання НК. Новини кіноекрану. 1989. № 9. С. 6.
56. ГДА СБУ. Ф. 16. Оп. 1. Спр. 1265.
57. ЦДАГО України. Ф. 1. Оп. 32. Спр. 2565. 113 арк.
58. ГДА СБУ. Ф. 16. Оп. 1. Спр. 1266. 359 арк.
Published
2019-12-29
How to Cite
Kaganov, Y. (2019). Cinema and programming of the archetypes of the «Soviet man» (1953 – 1991): Ukrainian version. Zaporizhzhia Historical Review, 2(52), 62-78. Retrieved from https://istznu.org/index.php/journal/article/view/241