
Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. Вип. 50.    ISSN 2076-8982

185

УДК 94(47+477):379.823:316.75“1950/1985”             DOI: 10.26661/swfh-2018-50-017

«Останкінський шприц» і український глядач: вплив телебачення 
на формування «радянської людини» (1950-ті – 1985)
       							     

Ю. О. Каганов
Запорізький національний університет,
znuhist@gmail.com
orcid.org/0000-0001-6889-7377

Ключові слова: 
телебачення, «радянська людина», 
ідеологія, пропаганда, 
суспільна свідомість.

У статті досліджується роль і місце радянського телебачення у контексті 
формування «радянської людини» в Україні у період 1950-х – 1985 рр. 
На базі проведених автором інтерв’ювань та вперше залучених до на-
укового обігу архівних матеріалів вивчається характер співіснування і 
обсяги мовлення загальносоюзного і республіканського телебачення, 
його потенціал у політиках індоктринації, русифікації суспільства, ам-
бівалентний вплив на формування національної ідентичності і суспільної 
свідомості. Аналізується спілкування з аудиторією через листи як стра-
тегія радянського телебачення. Доводиться консервація канонічних ар-
хетипів «радянської людини» засобами телебачення. Акцентується увага 
на пропагандистській та контрпропагандистській тематиці передач, ролі 
КДБ, Головліту і цензури у телевізійному мовленні. Знаходячись в системі 
координат ідеологічної системи СРСР, телебачення виконувало важливі 
функції з формування «радянської людини» із використанням всього ар-
сеналу засобів впливу на суспільну свідомість. 

«Ostankino syringe» and a Ukrainian viewer: 
the influence of TV on shaping a «homo Soveticus»

Yu. Kahanov
Zaporizhzhia National University

Key words: 
television, “homo Soveticus”, 
ideology, propaganda, 
public conscience.

The article looks into the role and position of Soviet television in the context 
of shaping a «Soviet citizen» in Ukraine during 1950s – 1985. Based on a 
series of interviews conducted by the author and the archive materials 
newly introduced into scientific analysis, the research studies the character 
of coexistence and broadcasting of central Soviet Union and republican 
Ukrainian television, their capacity of public indoctrination, russification 
as well as ambivalent influence on shaping national identity and public 
conscience. The paper views mail correspondence with the general public as a 
strategy of Soviet television. It also affirms the role of television in sustaining 
the iconic archetypes of a «homo Soveticus». The article draws attention to 
propaganda and counter-propaganda subjects highlighted in the TV shows, the 
role of KGB, General Committee of Literature and Publications (Golovlit) and 
censorship in TV broadcasting. Being an indispensable part of USSR ideology 
coordinate system, television performed a fundamental role in shaping 
«homo Soveticus» through the variety of all available means to affect public 
opinions and beliefs. The author makes at attempt to characterize the public 
perception of TV products through analyzing the efficiency of the key means 
of ideological influence, i.e. reassurance and suggestion. The topicality of the 
presented research in not only of academic character, it is also substantiated 
with the present day realities of the Ukrainian society, which to a large extent 
remains to be the product of Soviet ideological upbringing.



Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhia National University. 2018. Vol. 50 	   ISSN 2076-8982

186

Фраза «останкінський шприц» з’явилась вперше 
в офіційній пресі 1981 р. у новелі Володимира Кру-
піна «Сороковий день» у журналі «Наш современ-
ник» [1, с.89]. Ця метафора видається нам влучною 
концентрованою характеристикою впливу радян-
ського телебачення на українського глядача як «па-
цієнта» радянської ідеологічної системи1. 

Методологічної ваги цей вислів набуває у кон-
тексті підходу американського політолога Г. Лас-
суелла (G. Lasswell), який пропонує концепт «під-
шкірне упорскування» («hypodermic needle»), 
маючи на увазі, що ЗМІ впорскують, як шприцом, 
у свідомість глядача готові позиції, думки, пове-
дінкові моделі, погляди тощо [2]. 

Продовжуючи метафоричний ряд, у рамках цієї 
наукової розвідки ставимо за мету з’ясувати, яко-
го розміру була ця «голка», наскільки професійно 
робилися «уколи», як реагував український «па-
цієнт» на лікування, і як ін’єкції сполучались з ін-
шими «препаратами» вітчизняного та зарубіжного 
виробництва. А загалом, одужав чи занапастився 
український глядач від «останкінського шприца»?

У такий спосіб дослідницьким фокусом прагне-
мо охопити роль радянського телебачення у сис-
темі ідеологічних впливів на конструювання «ра-
дянської людини» в Україні у другій половині XX 
ст. У центрі уваги знаходиться низка проблемних 
питань, серед яких співіснування загальносоюзно-
го і республіканського телебачення, роль цензури 
і КДБ у політиці русифікації та вихолощення на-
ціональної ідентичності засобами ТБ, рівень кри-
тичності сприйняття інформації глядачем; меха-
нізми, масштаби і специфіка впливу телевізійного 
мовлення на формування свідомості населення 
радянської України у 1950-ті – 1985 рр.

Актуальність звернення до проблематики про-
диктована не тільки академічним інтересом, а й 
реаліями стану сучасного українського суспіль-
ства, яке є у своїй значній масі є продуктом іде-
ологічного виховання радянського ґатунку. Сфор-
мовані, зокрема й засобами телебачення, протягом 
десятиліть норми і цінності, поведінкові стратегії, 
міфи і стереотипи тяжіють й донині, гальмуючи 
модернізацію всіх сфер життя в сучасній Україні.

1  Ще в 1970-х роках Останкінську телевежу у Москві у 

колах нонконформістів називали «іглою» для ін’єкцій пропа-

ганди у податливі вени радянських мас (K. Roth-Ey, 2011).

Радянська історична наука закономірно по-
казувала роль телебачення у партійно-ідеоло-
гічному дискурсі. У період незалежної України 
побачили світ фактологічно значущі роботи з 
історії українського радянського телебачення   
І.Г.Мащенка [3-5]. З нових методологічних пози-
цій медіа-історії та візуальних досліджень ана-
лізують окремі аспекти проблеми В. Кулик [6] і 
Б. Шумилович [7; 8].

Акцентовано присвяченим проблематиці радян-
ського телебачення є науковий доробок професора 
історії Росії в Університетському коледжі Лондона 
Крістін Рот-Ей (K. Roth-Ey), яка є авторкою моно-
графії «Moscow Prime Time: How the Soviet Union 
Built the Media Empire That Lost the Cultural Cold 
War» [9]. Дослідниця розкриває успіхи і прора-
хунки радянської телевізійної імперії на широко-
му тлі розвитку медіа в умовах «холодної війни». 
Примітно, що авторка наразі активно слідкує за 
розвитком телебачення на тимчасово окупованих 
територіях Донецької і Луганської областей та 
знаходить яскраві паралелі між мовленням сепа-
ратистів і радянськими взірцями телебачення.

Трансформацію ролі телебачення та інших 
ЗМІ в контексті горбачовської «перебудови» до-
сліджують медіа-соціолог, колишній професор 
Квінслендського технологічного університету 
(Австралія) Браян Макнейр (Br. McNair) [10] та 
британський дослідник, професор Університету 
Лафборо Саймон Хакстебл (S. Huxtable) [11]. У 
роботах Кірстен Бьонкер (K. Bönker) з Універси-
тету Білефельда (Німеччина) аналізується фено-
мен листів телеглядачів як особливої сфери ко-
мунікації населення і влади [12; 13].

Монографія Е. Міцкевич (E. Mickiewicz) «Split 
Signals: Television and Politics in the Soviet Union 
(Communication and Society)» [14], видана 1988 
р., містить описи радянських телепередач, порів-
няння «програмування» радянського та амери-
канського мовлення, інтерв’ю з медійниками.

Основу джерельної бази статті становлять до-
кументи Центрального державного архіву громад-
ських об’єднань України, Центрального державно-
го архіву вищих органів влади та управління Укра-
їни, Галузевого державного архіву Служби безпеки 
України, матеріали власних інтерв’ювань.

Автор висловлює вдячність за надані інтерв’ю 
співробітникам Національної суспільної телераді-

	 Есть телевизор – подайте трибуну,
	 Так проору – разнесётся на мили!
	 Он не окно, я в окно и не плюну –
	 Мне будто дверь в целый мир прорубили

В. Висоцький. Жертва телебачення



Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. Вип. 50.    ISSN 2076-8982

187

окомпанії України – головному редактору Христи-
ні Стебельській, завідувачу Музею телебачення 
Ларисі Богдановій, режисерам Тетяні Міллєр, 
Олександру Косяченку, спортивному коментатору 
Сергію Савелію; директору Запорізької студії те-
лебачення (1967–1975) і дирекції програм Україн-
ського телебачення (1985–1991) Івану Мащенку, 
екс-директору телеканалу «Київ» Валерію Ткачу-
ку, ветеранам запорізького обласного телебачен-
ня – звукорежисеру Ірині Кутузовій та інженеру 
Ользі Новиковій.

 Протягом другої половини XX ст. телебачення 
в СРСР трансформувалось з елітарного засобу ін-
формування і розважання в елемент повсякден-
ності, а перегляд передач став частиною побуту 
всіх громадян. Про масовий інтерес до телеба-
чення свідчить збільшення кількості телевізорів 
в родинах. Якщо на старті телебачення в УРСР, 
1951 року, коли вперше були показані фільми 
і урочистості до свята Жовтневої революції, у 
Києві було встановлено лише 622 телевізори, 
то наступного, 1952 року кількість телевізорів 
перевищила 3,5 тис., а у 1957 році – понад 80 
тис. телевізорів [15, арк.1]. Протягом 1 кварталу 
1961 року населенням Української РСР придба-
но 75 000 телевізорів [16, арк.27]. На 1974 рік в 
СРСР приблизно 67% родин мали телевізор (зага-
лом 34 млн штук). 

Поштовхом для розвитку кольорового те-
лебачення в СРСР стали «кухонні дебати» – ім-
провізовані діалоги (через перекладачів) між 
віце-президентом США Ричардом Ніксоном и Ми-
китою Хрущовим 24 липня 1959 року на відкритті 
Американської національної виставки «Промис-
лова продукція США» у виставковому центрі пар-
ка «Сокольники». Ніксон представив кольорове 
телебачення як найбільш передове досягнення 
у сфері комунікацій та як ту галузь, в якій США 
обігнали СРСР. На відео, що збереглось, діалог 
виглядає таким чином: 

– Хрущов: Ні, ми і в цьому нарівні з вами. Ми 
обійшли вас і в цій технології і в іншій. 

– Ніксон: От бачите – ви ні в чому не можете 
визнати чужої першості. 

– Хрущов: Я не здаюсь [17].
Оскільки кольорове телебачення стало симво-

лом культурного і технічного прогресу Заходу, в 
СРСР посилились імпульси до поширення випуску 
кольорових телевізорів. З 1 січня 1977 р. всі пе-
редачі ЦТ стали передаватися у кольорі.

Станом на 1975 р. в Україні телебаченням було 
охоплено: Першою програмою – 88% населення, 
Республіканською – 72% населення, об’єднаною 
програмою – 17% [18, арк.7]. 

На засіданні Колегії Держкомітету СРСР по 
телебаченню й радіомовленню 1 жовтня 1981 р. 
розглядалося питання «Про стан і розвиток тех-
нічної бази і мережі телебачення і радіомовлення 
в Українській РСР в XІ п’ятирічці», де констатува-
лося, що «охоплення населення республіки теле-
візійним мовлення залишається недостатнім. До-
тепер близько 5 млн жителів не мають можливості 
дивитися 1 програму Центрального телебачення, 
а 14 млн – республіканську програму. Другу про-
граму Центрального телебачення можуть дивитися 
тільки 20 відсотків населення» [19, арк.2].

Соціолог Борис Грушин продемонстрував у до-
слідженні, репрезентативному для всього СРСР, що 
споживання телебачення в середині 60-х рр. по-
ступалось лише зустрічам з друзями, а в середині 
1980-х рр. радянські люди тільки більше спали і 
працювали, ніж дивились телебачення [20].

Люди всіх вікових груп, з різним соціальним 
статусом і рівнем освіти стали одержувачами 
стандартизованих повідомлень, передача яких 
здійснювалась з нечуваною швидкістю, досягаю-
чи всіх майже одномоментно [14, с.4].

Ці кількісні і якісні показники свідчать про 
надзвичайно потужний медіа ресурс, яким посту-
пово ставало телебачення, займаючи першість 
серед інших ЗМІ, відповідно маючи колосальний 
ідеологічний і виховний потенціал впливу на сві-
домість населення.

У 1967 р. Дж. Гербнер (G.Gerbner) і Ларрі 
Гросс з Пенсільванського університету обґрунту-
вали теорію культивування (cultivation analysis), 
яка визначає довготривалий і глибокий вплив 
телебачення на сприйняття, цінності і поведінку 
особи. Чим більше часу люди проводять у «те-
левізійному світі», тим більше його сприйняття 
світу наближається до такого образу реальності, 
який він бачить на екрані і, відповідно, в нього 
формуються хибні уявлення про світ [21, c.121].

У результаті культивування стираються, при-
гнічуються і відходять на другий план власні 
установки і принципи, поступаючись телевізійній 
реальності. У випадку, коли реальні події під-
тверджують викривлений образ дійсності, пред-
ставлений на телеекрані, то відбувається ефект 
резонансу й культивування здійснюється удвічі 
скоріше [21, с.123].

Згідно з теорією, долаючи історичні бар’єри 
грамотності і мобільності, телебачення стає ос-
новним спільним джерелом соціалізації і повсяк-
денної інформації для різних груп населення. Ав-
тори стверджували, що багато хто з тих, хто зараз 
живе з телебаченням, ніколи не були частиною 
загальної національної культури. Телебачення 



Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhia National University. 2018. Vol. 50 	   ISSN 2076-8982

188

забезпечує, можливо, вперше після релігії доін-
дустріального часу, щоденний ритуал, що поєднує 
еліти з іншими соціальними групами. Ключова 
подібність телебачення і релігії, як і їхніх соці-
альних функцій, полягає в постійному повторен-
ні шаблонів (міфів, ідеологій, фактів, зв’язків 
тощо), які служать для формування картини світу 
та узаконення суспільного ладу [22, p.4].

Важливими для аналізу ролі українського те-
лебачення у загальносоюзному ракурсі є дані 
про характер та обсяги мовлення Центрального 
телебачення і телестудій України.

Так, за 1 квартал 1962 року співвідношення 
передач власного виробництва Київської студії 
телебачення і ретрансляції передач ЦТ становить 
1: 1,7 (615 год. проти 1036,5 год.) [16, арк.93]. 
На прикладі програм з 1 по 20 жовтня 1962 р. 
тематичний розподіл мовлення виглядав таким 
чином:

– телевізійні новини: Москва – 12 год. 12 хв., 
Київ – 7 год. 34 хв.;

– суспільно-політичні: Москва – 9 год. 31 хв., 
Київ – 2 год. 40 хв.;

– літературно-драматичні (без вистав): Мо-
сква – 5 год. 04 хв., Київ – 1 год. 02 хв.;

– вистави: Москва – 7 год. 02 хв.; Київ – 2 год. 
26 хв.

– музичні передачі: 10 год. 02 хв.; Київ – 2 
год. 58 хв.;

– передачі для молоді: Москва – 12 год. 04 хв., 
Київ – 8 год. 13 хв.;

–  передачі для дітей: Москва – 2 год. 33 хв.; 
Київ –  4 год. 42 хв. [16, арк.94].

Примітно, що ретрансляція передач Цен-
трального телебачення в Харківській, Донецькій 
і Луганській студіях телебачення становила 50% 
всього обсягу мовлення [16, арк.98]. 

Таке співвідношення телепродукту, при якому, 
за винятком дитячих передач власного виробни-
цтва, превалював продукт студій Москви і Ленін-
града, можна вважати типовим для всього радян-
ського періоду, що логічно віддзеркалювало під-
порядкований статус українського телебачення у 
загальнорадянській системі ЗМІ. 

Констатація цього факту набуває більшої гли-
бини при аналізі питання щодо русифікаторсько-
го характеру телевізійного мовлення. 

Перші 15 років, у 1951-1967 роки, українське 
телебачення (повністю прямоефірне) було дуже 
автентичне. Лариса Богданова вбачає україн-
ський колорит телевізійного мовлення у цей 
період у сенсі ідентифікації і персоніфікації 
дикторів на екрані, що мали фенотипічні риси 
української жінки – з косою, темноокої, русявої, 

круглолицьої, огрядної, яка говорила виключно 
українською мовою [23]. Певна автономність 
українського ТБ від Москви була обумовлена й 
суто технічним фактором, а саме відсутністю ра-
діорелейних ліній, а відтак ускладненим прямим 
візуальним контролем з Москви. Однак, з кінця 
60-х – початку 70-х років українське телебачен-
ня втрачає національну окремішність, розчиня-
ючись у загальносоюзному, і перетворюється на 
інструмент русифікації. Значною мірою цьому 
сприяли події  Празької весни 1968 року, інститу-
ційна централізація контролю над телебаченням 
шляхом створення Держтелерадіо СРСР в ранзі 
союзно-республіканського міністерства (1970), 
призначення керівником Держтелерадіо Сергія 
Лапіна, що змінило комунікаційні стратегії ра-
дянського телебачення і посилило його агітацій-
но-мобілізаційну функцію. 

Українська мова побутувала в репортажах ок-
ремих спортивних коментаторів. Сергій Савелій 
згадує: «У мене було таке правило: Якщо спортс-
мен, тренер народився і виріс в Україні, я ніколи 
не переходив на російську. Він відповідав якою 
зручніше, але я не переходив все рівно. Ми в 
Україні» [24]. 

Мовознавець Лариса Масенко визначає спе-
ціальні телевізійні стратегії русифікації в Україні 
радянської доби. Одну з них дослідниця вбачає у 
комічному телевізійному дуеті Штепселя й Тара-
пуньки, в якому Тарапунька грав роль такого собі 
суржикомовного дурника, а Штепсель – розумно-
го та розважливого російськомовного партнера, 
котрий керував поведінкою Тарапуньки, постійно 
виручаючи його з халеп, у які той потрапляв через 
свою недоумкуватість. «У такий спосіб українську 
мову Тарапуньки, роль якої виконувало мішане мов-
лення, скалічене впливом на нього російської, було 
протиставлено останній як мову ненормативну й 
смішну порівняно з «нормальною» та престижною 
російською», – зазначає Л. Масенко [25].

24 лютого 1967 р. КДБ УРСР спеціальним пові-
домленням інформував ЦК Компартії України про 
те, що серед інтелігенції міста Києва зафіксовано 
поширення документа «Відкритий лист першому 
секретареві ЦК КПУ П.Ю.  Шелесту (проект для 
обговорення українською громадськістю)». Іро-
нія історичного моменту в тому, що саме завдя-
ки КДБ цей лист отримав характер «відкритого» 
і став відомий П.  Шелесту, якому доповідалось 
про нього двічі 5 і 9 березня, про що є позначка 
на документі [26, арк.170].

Лист був спрямований на захист прав україн-
ської мови та її місця в радянському суспільстві. 
Анонімний автор листа справедливо виокремлює 



Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. Вип. 50.    ISSN 2076-8982

189

телебачення як важливий мовно-ідеологічний 
чинник: «На жаль, не кожний робітник і селянин, 
навіть у соціалістичних країнах, систематично  
ходить до театрів і читає художню літерату-
ру. Зате як тільки закінчується робочий день, в 
мільйонах квартир засвітлюються голубі екрани, 
мільйони глядачів дорослих і маленьких сідають 
дивитися телепередачі. Чи часто вони під час 
цього чують у нас українську мову. Оголошення 
програми, останні новини, деякі рідко коли ці-
каві інформаційні передачі, ще рідше концерти 
народних пісень і танців або театральна вистава 
з української класики. Оце майже і усе. Деякий 
виняток становить львівська телестудія, яка іно-
ді готує цікаві оригінальні передачі українською 
мовою», – йшлося у документі [26, арк.178-179].

За словами дослідника Богдана Шумиловича, 
львівська студія виробляла найбільше україно-
мовного продукту з усіх студій, навіть більше, ніж 
Київ, а якщо щось йшло на Москву, його робили 
російською або титрували. В російськомовних 
містах інколи глядачі самі писали і просили, що 
не треба передач українською, до того ж їхня 
мова була з помилками, перекручуваннями й аб-
солютно нежива [27]. 

Автор вищецитованого листа формулював, 
окрім іншого, риторичні питання: «Де українські 
художні телефільми і телеспектаклі, подібні до 
тих, які мало не щодня передає Москва? Невже 
не можна організувати республіканський теле-
клуб любителів природи, рідної старовини, нау-
кової фантастики тощо? Де регулярні українські 
молодіжні передачі? В жодному мультфільмі, які 
так люблять малюки, звірята і герої казок не роз-
мовляли по-українськи» [26, арк.179].

Дитяче мовлення становить особливий інте-
рес для дослідження з огляду на швидке засвоєн-
ня у цьому віці мовних компетентностей та дов-
готривалого впливу на формування ідентичності.

Уособленням дитячих програм українського 
виробництва стала передача «На добраніч діти» 
з ведучим Дідом Панасом.

Дідом Панасом був Петро Юхимович Вескляро-
ва (при народженні Пінхас Хаймович Вексляр), 
який протягом 1962 по 1987 (за різними джере-
лами 1986, 1988 рр.) читав вечірні казки спочат-
ку на українському радіо, а потім на телебаченні.

У 70-ті роки кілька разів робилися спроби за-
мінити автентичного ведучого, який своїм обра-
зом україномовного діда у вишиванці не міг не 
викликати занепокоєння влади.

Однак шквал дзвінків і листів, який сипався на 
редакцію, змушував повернути Діда Панаса в ефір. 
Органи виявились безсилі у боротьбі проти сліз ма-

люків», адже батьки (здебільшого російськомовні) 
вмовляли повернути Діда Панаса, пояснюючи, що 
дитина не може заснути без Діда Панаса [28]. 

Автор цієї статті має власні дитячі спогади про 
нечувану «трагедію» 6-річної дитини, коли з екра-
ну зник Дід Панас. Альтернативи, запропоновані 
батьками, на кшталт «Спокойной ночи, малыши», 
тривалий час не сприймались дитячою психікою. 
Примітним є усвідомлення нині, що україномов-
ний характер дитячих казок з Дідом Панасом не 
ставав тоді на перешкоді, незважаючи на зростан-
ня у російськомовному середовищі і незнання до 
2 класу школи жодного українського слова.

У дитячій казці на УТ-1 Христина Стебельська 
вбачає й певний маркер розрізнення українсько-
го телебачення і загальносоюзного: «Українську 
дитячу казку ми відрізняли від російської за ме-
лодикою, українською народною піснею Ніни Мат-
вієнко. Показували місяць, сходить сонечко, укра-
їнська хата, українська дівчина, український тин, 
український ангел. Хто міг читати ці символи – той 
читав…» [29].

Ветеран українського телебачення Іван Ма-
щенко пропонує іншу диференціацію українсько-
го і союзного телебачення – з точки зору його кон-
тенту. За його словами, «українське телебачення 
про людей, а центральне – для людей». У це розу-
міння Іван Мащенко закладає той факт, що україн-
ське мовлення було близьке до народу, більше йш-
лося про рядових трудівників, селян, робітників, 
трудове життя, їх побут, зрозуміліший людям, тоді 
як центральне ТБ називає парадно-звітним. Хоча 
передачі центрального телебачення викликали 
значний інтерес і цікавість, враховуючи творчий 
професіоналізм, технічне оснащення, були більш 
популярними, особливо інформаційні, пізнаваль-
ні, культурно-освітні, музичні [30].

На тематичному обмеженні передач УТ-1 по-
рівняно з репертуаром центрального телебачен-
ня акцентує Станіслав Цалик. Ключові передачі 
обох українських каналів – «Сільський час», 
«Село і люди», «Сонячні кларнети» – були при-
значені для сільської місцевості, там вони й ко-
ристувались попитом. Кияни, як зауважує С. Ца-
лик, «іронічно називали УТ-1 «колгоспником». 
Більший інтерес глядачів викликали передачі 
московського каналу – «Клуб кинопутешествий», 
«В мире животных», «Очевидное – невероятное», 
«Утренняя почта», «Вокруг смеха», «Кинопанора-
ма», «Кабачок 13 стульев». Крім того, централь-
ний канал мав перевагу у трансляції на годи-
ну-півтори довше, аніж УТ-1 [31, с.250].

На всіх каналах СРСР, у тому числі на УТ-1, о 
21.00 транслювалась московська інформаційна 



Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhia National University. 2018. Vol. 50 	   ISSN 2076-8982

190

програма «Время». Головна пропагандистська 
програма вперше вийшла в ефір 1968 року, зби-
рала рекордну аудиторію – до 150 млн чоловік 
щоденно – не стільки завдяки своїм вартостям, 
скільки програмуванню. Вона виходила в ефір 
о 21.00 і оскільки її були зобов’язані дублювати 
всі канали, то у глядачів просто не залишалось 
жодного вибору. Програма «Время» мала влас-
них кореспондентів у всіх союзних республіках і 
в крупних регіонах, в т.ч. на Донбасі [32, с.128]. 

Офіційна стилістика передачі вимагала при-
сутності у ній дикторів, які почергово зачиту-
вали текст з аркуша, безпристрасно озвучуючи 
агітаційно-пропагандистські матеріали. Сут-
тєву частину «Времени» займала офіційна не 
коментована хроніка: приїзди і від’їзди керів-
ників партії і уряду, зустрічі на вищому рівні, 
багаточисленні засідання. Іноді слово надава-
лось передовикам виробництва, відомим діячам 
науки і культури – в основному для того, щоб 
вони могли подякувати з екрану партію і уряд 
за «батьківське піклування» про них. Значна ча-
стина програми присвячувалась розповіді про 
успіхи соціалістичного співдружності і тяжке 
становище трудящих у світі капіталу. Залежно 
від пропагандистської кампанії акценти могли 
змінюватися, але всі матеріали мали тенденці-
йне забарвлення – «у них і у нас» і подавались 
сухою, казенною мовою [32, с.128]. 

Українське телебачення використовувало в 
ефірі чимало матеріалів народного і хорового 
мистецтва, народної музики, української естради, 
фестивально-телевізійних передач. Цей дискурс, 
вважаємо, склався як компроміс між неможли-
вістю показувати події в Україні без прив’язки 
до СРСР і прагненням зберегти автентичне укра-
їнське обличчя, не дозволивши розчинити його у 
загальнорадянському інформаційному просторі. 
Відповіддю стало використання дозволених меж 
етнографічних особливостей, крізь які патріотич-
но налаштовані глядачі читали «коди» національ-
ної ідентичності.

Вихід за межі етнографічних особливостей 
починався там, де йшлося про історичні епізоди, 
що могли пробуджувати національну свідомість. 
Як згадує Христина Стебельська, «коли я робила 
четверту чи п’яту програму «Сонячні кларнети» в 
Івано-Франківській області для УТ-1, наважилась 
і ввела пісню Січових стрільців, в кадрі з’явились 
хлопці в костюмі Cічових стрільців, співають ав-
тентичні пісні. Журі в Києві було в шоці, залякане, 
залетіла завредактор народної творчості, яка от-
римала команду зупинити ефір» [29].

Центральною стратегію радянського телеба-

чення було спілкування з аудиторією через листи. 
Глядацька пошта трактувалась як «голос трудя-
щих» і «сигнал знизу» та імітувала безпосереднє 
зближення народу з партією і урядом. Не дивно, 
що більшість листів містили позитивні оцінки со-
ціалістичних цінностей, курсу комуністичної пар-
тії. Типові назви таких програм: «Наша почта», «По 
вашим письмам», «На вопросы отвечает министр», 
«Письма о письмах» та ін. [13, p.45]. Традиційною 
формою завершення багатьох передач було таке 
звернення дикторів: «Пишіть нам, товариші, чека-
ємо ваших нових листів» [13, p.42].

Протягом 1960-х рр., по мірі зростання гля-
дацької аудиторії телебачення, обсяг листів, ад-
ресованих союзному телебаченню, збільшився у 
десять разів, до 400 000 у 1970 році. Для порів-
няння, у 60-ті роки «Правда», «Комсомольская 
правда», «Труд» отримували від 300 тис. до 700 
тис. листів на рік, Центральне радіо в 1963 р. от-
римало 675 тис. листів. У 1970 році на Централь-
ному телебаченні було зареєстровано майже 
стільки ж листів, як і на Центральному радіо: 405 
984 проти 421 000 [12, p.20].

Максимальні показники – на рівні від 1,3 до 
1,8 мільйона листів – пошта радянського телеба-
чення досягла на початку 1980-х рр., коли теле-
візійні приймачі стали обов’язковим атрибутом 
кожної оселі [12, p.20].

Особливо в 60-і роки глядачі скаржилися на 
технічні недоліки, слабкі потужності передаваль-
ного сигналу, неточну інформацію газет про що-
денну телевізійну програму, недоліки дикторів 
або просто нудні програми.

Певний резонанс Київської студії телебачення 
викликав лист групи глядачів з Коломни (Москов-
ської обл.) від серпня 1960 р. такого змісту: «По-
чему мы так редко видим передачи из Киева? По-
скольку для нас, телезрителей, передачи являются 
повседневным домашним театром, и это вошло 
глубоко в систему нашего быта, хочется смотреть 
что-то особое, хорошее. Этим хорошим и являются 
передачи из Киева». Автори цього листа просили 
більше передавати українські народні пісні, твори 
українських композиторів, виступи бандуристів і, 
між іншим, підкреслюють: «и все это хочется слу-
шать на украинском языке» [33, арк.21].

Загалом, листи не повинні сприйматися як 
віддзеркалення думок всієї глядацької аудито-
рії і не є репрезентативним матеріалом, який 
би давав точне уявлення про настрої загалу. 
Насправді, як зазначає Кірстен Бьонкер, лише 
незначна частина громадян зверталась до партії 
чи ЗМІ за допомогою листів. Однак вони є пев-
ними маркерами цінностей і образу життя радян-



Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. Вип. 50.    ISSN 2076-8982

191

ського населення. Листи, надіслані радянському 
телебаченню, створювали враження захищеного 
простору комунікації між суспільною і приватною 
сферами [12, p.2].

Через листи дехто підтверджував, що він є 
«гарним радянським громадянином» на кшталт 
участі у парадах, на комсомольських зборах чи 
голосуванні за резолюції. Натомість люди, які 
дотримувались поміркованих точок зору, не від-
чували необхідності висловлювати свою думку.

Більшість листів охоплювали «неполітичні 
теми», пов’язані з аналізом передач, естетикою, 
зовнішністю і стилем дикторів, їх мовленням. 
Окрім іншого, листи були ідеальним способом 
запобігти обговоренню проблем один з одним, і 
у цьому відношенні сприяли стабілізації політич-
ного режиму.

Незважаючи на свої політичні та естетичні 
амбіції, суспільно-політичні передачі, новини 
Центрального телебачення часто були нудними, 
статичними і шаблонними.

У грудні 1960 р., аналізуючи виконання рішен-
ня ЦК КПРС «Про дальший розвиток радянського 
телебачення», Київській студії телебачення дорі-
кали, що передачі на суспільно-політичну тему за 
своїм змістом і формою багато в чому продовжу-
ють залишатися нецікавими і непереконливими, 
у них мало уваги приділяється показу радянської 
людини – будівничого комунізму. У передачах 
майже не знаходять віддзеркалення питання мо-
ралі, культури людей, дотримання норм соціаліс-
тичного гуртожитку. Звідси – неминучий штамп, 
сірість» [34, арк.1].

Жорстка заідеологізованість стосувалась, у тому 
числі, форми подачі матеріалу. Однак давати при-
клад канонічного погляду на «правильну» радян-
ську людину телебаченню вдавалось не завжди.

Директивні вказівки Держкомтелерадіо, на-
діслані 1974 року головам усіх обласних коміте-
тів з телебачення і радіомовлення, містили пере-
лік «істотних недоліків в роботі, які піддаються 
гострій критиці з боку телеглядачів, партійних і 
радянських органів». Йшлося про формальне, а 
інколи безвідповідальне ставлення до підготов-
ки і видачі репортажів, проведення трансляцій, 
мітингів, зборів трудящих. Приводом став репор-
таж про мітинг на заводі «Азовсталь», з цеху ста-
ну «3600» 4 січня 1974 р., коли: 

а) в час виконання Гімну і читання листа пока-
зувався безперервний рух людей;

б) під час виступів показувались присутні, які 
зайняті розмовами і абсолютно байдужі до події;

в) у президії показувалися товариші, які роз-
мовляли між собою, поправляли одяг, витирали 

обличчя, неуважно слухали виступаючого.
Звертають на себе увагу вказівки режисерам і 

операторам, аби уникати подібних ексцесів:
а) незалежно від посади виступаючого з ним 

треба проводити старанні репетиції;
б) виступаючий повинен говорити тією мовою, 

якою досконало володіє. Не допускайте виступів 
«суржиком», змішаною мовою [35, арк.1];

в) коли передовикові виробництва важко го-
ворити про свою роботу, то краще розкажіть про 
нього, а людину не компрометуйте;

г)  коли людина непомірно товста, важко ди-
хає, до виступу краще не залучайте;

д) при виступах секретарів обкомів, голів об-
лвиконкомів практикуйте написання або друку-
вання окремих абзаців їх текстів, цифри з тексту 
виписуйте на окремих планшетах, що полегшить 
виступ;

ж) одеське телебачення знову 8 січня ц.р. по-
казувало довговолосих чоловіків, незважаючи на 
неодноразові попередження» [35, арк.2].

Респонденти підтверджують в інтерв’ю, що 
заборони стосовно вус, бороди або довгого во-
лосся у чоловіків діяли суворо. Колишній зву-
корежисер Запорізької студії телебачення Ірина 
Кутузова згадувала, що напроти телецентру була 
перукарня, де перед ефіром приводили чоловіків 
до канонічного зовнішнього вигляду. «Довге во-
лосся могло ще заколюватися. Всі мали бути як 
істукани, все мало бути прилизано» [36].  

Тамара Стратієнко розповідала, що по коридо-
рах українського телебачення гуляв жарт: «Якби 
на УТ з’явився б Карл Маркс, то і йому б довелось 
звернутись до цирульника» [37].

З одного боку, частину зауважень і директив-
них вказівок можна обґрунтувати технологічним 
аспектом телевізійної справи, але у концентрова-
ному вигляді вони є частиною більш масштабного 
феномену, пов’язаного із ідеологічними завдан-
нями конструювання «радянської людини», у 
тому числі засобами телебачення.

У наданому нам інтерв’ю Христина Стебель-
ська так висловлює цю позицію: «Телебачення 
заставляло людину біля телевізора ідентифіку-
вати з тією щасливою, успішною, сильною і не-
переможною масою. Радянська людина бачила 
красиве життя, а десь їй давали путівку на море, і 
вона вже вважала себе найщасливішою людиною 
у світі. Забирали глибину свідомості у людини. 
Визначали її мінімальні потреби, і позиціонува-
ли ці мінімальні потреби як довершення, досяг-
нення. Ти маєш бути від цього щасливий, ти маєш 
бути такий як всі, без індивідуальності, бо це 
дурниця. Забирали самобутність, ідентифікацію. 



Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhia National University. 2018. Vol. 50 	   ISSN 2076-8982

192

Мудре і віками перевірене замінялось штучним, 
невластивим і нераціональним. Навіть запитання 
в тобі, які мали виникнути на підсвідомості – хто 
ти, а що далі, чому так не мали виникати» [29].

Прагнення показати в ефірі «людей праці» 
часом давало збої. Директор однієї зі студій у 
лютому 1958 р. розповідав на республікансько-
му семінарі керівників і працівників телебачення 
про виступ колгоспниці. «Знаходячись у редакції, 
вона добре читала. Але коли довелося виступати, 
стала читати по складах. Нас запитують наступ-
ного дня: Ви хочете показати, що в нас ще є не-
письменні колгоспниці? Адже вміння тримати себе 
перед телекамерою вимагає спеціальних навичок, 
значної попередньої підготовки» [38, арк.5]. 

Водночас проникнення ідеології у свідомість 
громадян та звичка виконувати роль «слухняно-
го», «правильного» громадянина призводила до 
неочікуваних проявів телевізійної майстерності 
серед пересічних людей. 

Режисер Олександр Косяченко в інтерв’ю зга-
дав про випадок, коли готувався телевізійний на-
рис про доярку одного з колгоспів Покровського 
району Ніну Озинович, яка на питання репортера 
«Чому ви щасливі?» наговорила такий текст: «Я 
йду на роботу, коли мої ровесниці ще додивля-
ються останні сни, а я йду на ранкову зірку і ра-
дію, що робота в мене така вранішня». При цьому 
її ніхто не вчив, у телевізійників був просто шок, 
це було записано і вийшло в ефір [39]. 

Прищеплена з родинного і шкільного вихо-
вання практика говорити публічно у дозволеному 
і потрібному дискурсі проявлялась не тільки в те-
левізійних ЗМІ, а є загальним маркером архетипу 
«радянської людини». 

Участь керівників міністерств і відомств у те-
лепередачах, як правило, відбувалась на вико-
нання директив, відповідно до яких перші ке-
рівники міністерств і відомств не менше одного 
разу в квартал мали відповідати на запитання в 
програмах телебачення і радіомовлення. 

При цьому у риториці багатьох директорів, 
парторгів, профспілкових діячів вживалися ти-
пові лінгвістичні маркери прогресу: «збільшення 
потужності і вибір», «виконання графіків», «роз-
ширення торгової мережі» тощо.

Серед очільників було чимало осіб, для яких 
подібна практика становила серйозний психоло-
гічний дискомфорт, з огляду на відповідальність 
публічних виступів, ризики необережного роз-
повсюдження певної інформації або ризики по-
казати власну професійну некомпетентність.

Відомий радянський журналіст і ведучий Ге-
оргій Кузнєцов згадував, як 1967 р. тодішній го-

лова Держкомвидава Микола Михайлов приїхав 
на Шабаловку для запису інтерв’ю для програми 
«Естафета новин». Цю програму прагнули робити 
у демократичній манері, і виступи-монологи вва-
жалися дурним тоном. Г. Кузнєцов описує цей ви-
падок: «Я видаю звичайний набір аргументації: 
глядач дивиться нас у себе вдома, йому приєм-
ніше бачити, що розмовляють люди, партія вчить 
нас, що пропаганда повинна бути задушевною... 
Давайте обговоримо можливе коло питань. Яр-
марок – міжнародний, виходить, ми чимось мо-
жемо здивувати світ, а чомусь повчитися, чи не 
так?» [40].

«Я покажу нові книги, – сказав Михайлов. – 
Але ви ж не продавець книгарні!» – кажу я. Крізь 
зуби, не дивлячись на мене, Михайлов наказав 
включити кінокамеру. Дістав з мішка томик Лені-
на, підняв його на рівень обличчя і почав висту-
пати. Поклав книгу на стіл, нахилився за наступ-
ною, випавши з кадру. Книг було багато. Оператор 
ледь устигав міняти касети. Плівку проявили, по-
казали теленачальству: «на жаль, виступ міністра 
не можна використовувати, він закриває обличчя 
книгами і випадає з кадру». Історія мала нещас-
ливий результат для журналіста – відсторонення 
від ефіру на півроку [40].

Серед частини глядачів, особливо молодого 
покоління, така манера виступів по телебаченню 
викликала недовіру і зневагу. 

18 вересня 1968 р. ЦК Компартії України ін-
формувало КДБ про розлогий, на 34 сторінках, 
документ, автор якого характеризує сучасне йому 
студентство [41, арк.215-250]. Про автора було 
відомо, що він 1943 року народження, успішно 
закінчив виш, спілкувався з багатьма початків-
цями-поетами, художниками, артистами, брав 
участь у «Клубі веселих і кмітливих» у Москві, 
Києві, Одесі та ін. [41, арк.215-216].

Автор документа зазначає, що «телебачення в 
Одесі практично не здійснює вплив на виховання 
студентства. Єдина передача, яка користується у 
студентства популярністю, – КВК. Однак останні 
зустрічі команд виразно показують, що шкода та-
ких передач достатньо велика, а крім пустої роз-
важальності вони нічого не дають. Взагалі «телік» 
став синонімом пустого вечора, видовища, яке ря-
тує від нудьги, але коли на екрані з’являється веду-
чий якоїсь ідеологічної передачі, рукоятка звуку 
повертається. Значною мірою цьому сприяє укра-
їнська мова, яка в середовищі одеського студент-
ства вважається «колгоспною», і використання її 
викликає сміх і здивування» [41, арк.232]. 

Анонімний автор вказував, що «московські 
передачі дивляться з великим інтересом, однак 



Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. Вип. 50.    ISSN 2076-8982

193

показ життя в капіталістичних країнах викликає 
здивування, оскільки показуються тільки нетрі, 
демонстрації, сутички з поліцією тощо. Це вважа-
ється занадто тенденційним. Різке невдоволення 
викликає сама методика передач, коли виступа-
ючий читає, запинаючись, ніби імпровізований 
виступ. У студентства немає улюбленого диктора 
або коментатора, що є великим недоліком» [41, 
арк.232]. 

КДБ резюмувало у листі до П.Ю. Шелеста, що 
«незважаючи на незрілість і суб’єктивізм окре-
мих суджень і висновків, автор огляду пише про 
явища і процеси, які не можна залишити без ува-
ги» [41, арк.216].

Соціально-економічні труднощі традиційно 
демонструвались у контексті героїчних зусиль 
партії і уряду щодо їх подолання або як резуль-
тат недогляду низових чиновників. Вихід за межі 
цього постулату жорстко карався. Так, 1982 року 
в ефірі українського телебачення вийшла пере-
дача «Твоя жизненная позиция», яку підготувала 
донецька студія телебачення (режисер Шарша-
ков). У програмі йшлося про напружену ситу-
ація у Донецькому регіоні, яка склалась у житті 
шахтарів, розповідалося про примітивне житло в 
багатьох населених пунктах (шахтарські селища), 
про недостатню забезпеченість шахтарів умова-
ми праці, технікою тощо. 

Іван Мащенко розповідає, що коли вийшла в 
ефір ця передача, з ЦК партії одразу подзвонив 
інструктор, а наступного дня вибухнув скандал. 
«Терміново зажадали записати і перегнати в 
Київ цю передачу. З ЦК приїхав другий секре-
тар ЦК, інструктор. В кабінеті голови Комітету 
держтелерадіо другий секретар ЦК запитав за-
ступника голови Тараненка – ти хто такий? Той 
белькоче, що він заступник. Ти гірше «Солідар-
ності», говорить другий секретар. І до інструк-
тора – готувати їх на Політбюро». Однак замість 
політичної розправи, передача набула позитив-
ного розголосу. Адже через два дні виявилось, 
що випадково передачу в ефірі дивився, будучи 
на відпочинку в Ялті, В.В. Щербицький, якому 
вона сподобалась. Керівник республіки вирі-
шив, що «передача порушує серйозні проблеми 
і треба наводити порядок» [30].

Загалом у доперебудовний період критика те-
лепрограм мала закритий характер, здебільшого 
друкувалась під грифами «Таємно» і стосувалась 
окремих, часом другорядних, аспектів подання 
інформації.

Чи не єдиним виключенням стала стаття Свя-
тослава Котенка «Как выключается телевизор», 
опублікована у «Молодій гвардії» 1969 р. [42]. 

«Минуло захоплення технічною новинкою, пер-
шими досвідами постановок та інформаційних 
передач, наступило охолодження, а у відповідь 
саме мовлення стало все невимогливіше, моно-
тонніше і безвідповідальніше». На автора статті 
обрушився вал шаленої критики і спростувань.

Забезпечення ідеологічної витримки матеріа-
лів у системі телебачення знаходилось під пря-
мим контролем органів КДБ. 

«Щоденно редактори з текстами прокладали 
дорогу у Києві на Хрещатику, 26, у будівлю Укра-
їнського телебачення і радіо. До виходу в ефір 
матеріали мали «залітувати», в кінці кожного 
ставилась шифрограма – кілька літер і цифра. 
Це порядковий номер цензора, офіційної особи, 
яка уповноважувалась стежити за дотриманням 
державних і військових таємниць у ЗМІ… За 
вимогою Головліту заборонено було знімати з 
верхньої точки, щоб був видним горизонт, а від-
повідно ймовірною була прив’язка до місцевості. 
КДБ також передавало списки небажаних для 
трансляції творів поетів, письменників, співаків, 
акторів», – згадує Валерій Ткачук [43]. 

У період з 1978 по 1981 рр. корпорація Rand 
(американська організація, яка виконує функції 
стратегічного дослідницького центру, працює на 
замовлення уряду США та готує матеріали з пи-
тань національної безпеки) провела у 1978-1981 
рр. анонімні інтерв’ю з 56 емігрантами – колиш-
німи радянськими журналістами, експертами і ре-
дакторами, щоб усвідомити рівні системи управ-
ління і контролю ЗМІ та перевірити інтерпретації 
радянологів щодо тогочасного стану ЗМІ та їх 
перспектив. За результатами роботи було підго-
товлено звіт, в якому стверджувалось, в СРСР Го-
ловліт та його цензори на місцях не відігравали, 
на відміну від Польщі, ключової ролі у загальній 
«машині» контролю над медіа. Головліт гаранту-
вав, що ніяких «секретних» фактів не оприлюд-
нюється. А основні функції цензури в радянських 
умовах значною мірою виконувались головними 
редакторами у поєднанні з самоконтролем і са-
моцензурою серед самих журналістів [44]. 

Більшість головних редакторів проходили 
кар’єрне зростання на партійних посадах, а у 
щоденній роботі мали тісний контакт з відділом 
агітації і пропаганди ЦК, останній здійснював 
прямий контроль над ЗМІ, у т.ч. телебаченням. У 
такий спосіб ідеологічна «підкованість» телеві-
зійників у більшості випадків не викликала при-
водів для занепокоєння КДБ і партійних органів.

«Під час організації телевізійних конкурсів 
художньої самодіяльності Галичини, Прикарпаття 
у журі підсаджували спеціально представників 



Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhia National University. 2018. Vol. 50 	   ISSN 2076-8982

194

КДБ, які занижували оцінки колективам з певних 
сіл, в яких був найбільший відсоток тих, хто ба-
жає навчатися у духовних семінаріях. Патріотич-
не крило журі, – говорить Христина Стебельська, 
– вираховувало цю конспірацію і домовлялося 
підтримувати такі колективи, я особливо виразно 
це відчувала, як дочка політв’язня.… Нас ряту-
вало те, що в КДБ були вихідці із Західної Украї-
ни»,  – розповідає Христина Стебельська [29].

У прикордонних регіонах радянські громадяни 
могли приймати телевізійні передачі інших країн, 
сигнал яких покривав прикордонну територію. 
Незважаючи на припинення мовлення в 00 годин 
(пояснювалось це необхідністю спокійного від-
починку трудящих вночі перед новими трудовими 
подвигами), у Львівській, Закарпатській та інших 
прикордонних областях вночі транслювалися ху-
дожні фільми, щоб відволікати від перегляду зару-
біжного мовлення, яке вночі приймалося, врахову-
ючи близькість телепередавачів інших країн. Осо-
бливим був інтерес до телебачення Румунії часів 
Чаушеску, враховуючи їх антирадянський харак-
тер і відмінність від офіціозу радянського зразка.

Для вивчення форм і методів роботи ідеоло-
гічного противника, з метою покращення поста-
новки контрпропагандистської роботи редак-
цій Українському телебаченню і радіомовленню 
було дозволено в спеціально обладнаній кімнаті 
здійснювати перегляд телевізійних передач, що 
транслювалися телекомпаніями капіталістичних 
країн по системі супутникового телебачення. 
Держтелерадіо УРСР забезпечувало режимний 
перегляд цих передач.

В умовах ідеологічної боротьби між соціа-
лізмом і капіталізмом важливе місце в системі 
телевізійного мовлення займали програми кон-
трпропагандистського спрямування, яким стали 
приділяти особливу увагу у другій половині 60-х 
рр. партія і Центральне телебачення.

Для зарубіжної аудиторії двічі на місяць по 
Інтербаченню транслювалась передача, в якій на 
конкретних фактах показувалась «справжня сут-
ність буржуазної демократії, її нездатність забез-
печити права і свободи широких мас трудящих».

Держтелерадіо УРСР координувало підготов-
ку контрпропагандистських програм облтелера-
діокомітетами республіки. Зокрема, Одеський 
облтелерадіокомітет спеціалізувався на цикло-
вих передачах, присвячених викриттю міжна-
родного сіонізму, Львівський – релігійного екс-
тремізму, Донецький – на питаннях боротьби із 
впливом буржуазної моралі [45, арк.7]. 

У передачі «Атеистические диалоги» йшлося 
про «викриття уніатства, ідеологічних диверсій 

західних релігійних центрів». Окремі передачі 
були присвячені «викриттю ідеології і практики 
міжнародного сіонізму, його ворожості світу, по-
літиці розрядки» [45, арк.29-30].

У передачах «Знайти про них правду», «Ана-
томія антикомунізму», «Факти свідчать», «Сіонізм 
без маски» основна увага зосереджувалась на по-
передженні «антирадянських пропагандистських 
кампаній українських буржуазних націоналістів, 
сіоністів, на викриття і дискредитацію конкретних 
націоналістичних центрів, націоналістичних і уніат-
ських ватажків, реакційного альянсу українського 
буржуазного націоналізму із сіонізмом і маоїзмом».

Республіканське телебачення випускало цикл 
передач «Твоя життєва позиція», створило виста-
ву «Втрачений обрій», в яких гостро таврувалися 
еміграційні настрої серед певної частини осіб єв-
рейської національності, показується духовна тра-
гедія колишніх громадян СРСР, які залишили Бать-
ківщину. Періодично готувалися також передачі, 
що розкривають антигромадську діяльність екс-
тремістськи налаштованих сектантів [46, арк.25].

Зав. відділу пропаганди і агітації Л.  Кравчук 
у лютому 1980 р. констатував, що Держтелерадіо 
УРСР накопичений певний досвід роботи з викрит-
тя ідеологічних диверсій імперіалістичної пропа-
ганди. Після введення радянських військ в Афга-
ністан «західні радіоголоси» розповідали прихо-
вані факти про радянську зовнішню політику. У ці 
дні республіканське телебачення й радіомовлення 
у відповідь оперативно підготувало близько 100 
виступів робітників, колгоспників, представни-
ків інтелігенції, які активно в ефірі підтримували 
рішення радянського уряду, «викривали неспро-
можність буржуазної пропаганди».

Аналогічну «наступальну» позицію республі-
канське телебачення займало і під час підготовки 
до «Олімпіади-80», що в офіційному дискурсі йме-
нувалось як «провокаційна кампанія адміністрації 
США, спрямована на зрив Олімпіади» [46, арк.26].

Критерієм успішності таких передач назива-
лась «бойовитість і дієвість роботи з викриття 
фальсифікаторської діяльності західних ЗМІ та 
української буржуазної націоналістичної пропа-
ганди щодо Радянської України та участі Укра-
їнської РСР в миролюбній зовнішньополітичній 
діяльності СРСР».

У цілому, використання ТБ з метою вихован-
ня «радянських людей», формування потрібної 
суспільної свідомості мало перемінний успіх. 
Глядачі скептично ставились до рапортів про 
успіхи легкої і харчової промисловості, особливе 
здивування викликали подібні новини у людей, 
яка відстояли у черзі за продуктами. Меншою 



Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. 2018. Вип. 50.    ISSN 2076-8982

195

мірою цей скептицизм поширювався на офіційні 
версії зарубіжних подій: пересічний глядач рідко 
перетинав «залізну завісу», західні радіостанції  
глушилися, а в продаж з-за кордону надходили 
лише комуністичні газети [32, с.128].

У 1970 році науково-методичний відділ ра-
дянського телебачення дійшов висновку, що 
«телебачення працює з емоційними засобами» 
і якщо радіо звертається до інтелекту людей, то 
телебачення привертає увагу менш освічених 
і пасивних осіб, які зацікавлені у розвагах і за-
доволенні емоційних потреб». У цьому контексті 
телебачення мало стати частиною місіонерсько-
го проекту з формування «правильних смаків» у 
«нової радянської людини».

З іншого боку, телебачення виходило з найпро-
стішої схеми «стимул-реакція». Передбачалось, 
що переглянувши ввечері інсценовані репортажі 
і переможні рапорти, на ранок радянська людина 
встає на трудову вахту і включається у соціалістич-
не змагання за передовий Червоний прапор або за 
звання «Ударник комуністичної праці». Деклару-
валось, що повсякденний обов’язок телебачення 
полягав у тому, щоб «прославити людину праці». 

Водночас вразливість телевізійного мовлен-
ня (як і радіомовлення) полягала у свободі гля-
дача вийти з-під впливу нецікавої передачі. Ця 
унікальна особливість вирізняла телебачення 
з-поміж інших сфер впливу на свідомість, таких 
як лекції, вистави чи фільми, коли незалежно від 
інтересу до дійства, необхідно було залишатись 
у залі чи кінотеатрі. «З телебаченням чи радіо… 

можна просто вимкнути і піти грати в доміно», – 
зауважує Крістін Еванс [47, p.49].

Саме тому в моделі конструювання «радян-
ської людини» вдавалися до кумулятивного ефек-
ту повідомлень ЗМІ. Багаторазове повторення 
однієї і тієї ж інформації від різних авторитетних 
джерел інформації (преса, радіо, телебачення), 
діяло як навіювання на свідомість.

Щоб впровадити у свідомість аудиторії певну 
інформацію, спонукати людей поділяти якісь су-
дження, думки, оцінки, а потім і здійснення від-
повідних дій, поряд з навіюванням використову-
валось й переконування. Радянська ідеологічна 
машина виходила з того, що не вся частина ауди-
торії має достатньо розвинуте логічне мислення, 
аби досягти потрібних висновків з аргументів, що 
наводяться. Тому у всіх передачах пропагандист-
ської і контрпропагандистської спрямованості 
потрібні висновки були акцентовано присутні. 

Сприйняття телеглядачем будь-якого об’єк-
та, явища чи ідеї «вмонтовується» в образ світу 
(картина світу), який в нього сформований у про-
цесі сімейного виховання, освіти, соціалізації, 
особистого життєвого досвіду. Саме тому телеба-
чення слід розглядати як одну з ланок всезагаль-
ного комплексу чинників, що впливали на фор-
мування архетипів «радянської людини» у другій 
половині XX ст.

Під час горбачовської «перебудови» телеба-
чення в Україні відіграло особливо значущу роль 
в умовах кризи радянської ідентичності та «куль-
турної травми» радянського суспільства.

Джерела та література
1. Крупин В. Сороковой день : повесть в письмах. Наш современник. 1981. № 11. С. 72–117.
2. The Hypodermic Needle Theory. URL: http://lessonbucket.com/media-in-minutes/the-hypodermic-needle-theory
3. Мащенко І. Г. Міфи і реалії телерадіоефіру. Київ : Агенство ТРК, 2001. 260 с.
4. Мащенко І. Г. Українське телебачення: штрихи до портрета. Київ : Ай-Пі-Київ, 1995. 296 с.
5. Мащенко І.Г. Хроніка українського радіо і телебачення в контексті світового аудіовізуального процесу. Київ : 

Україна, 2006. 384 с.
6. Кулик В. Дискурс українських медій: ідентичності, ідеології, владні стосунки. Київ : Критика, 2010. 656 с.
7. Шумилович Б. Візуалізація утопії: ідея комуністичної праці на радянському кіно та телеекрані у 1959–

1960 рр. (приклад Львова). URL: http://historians.in.ua/index.php/doslidzhennya/1173-bohdan-shumylovych-
vizualizatsiia-utopii-ideia-komunistychnoi-pratsi-v-radianskomu-kino-ta-teleekrani-u-19591960-rr-pryklad-lvova

8. Шумилович Б. Українські радянські мюзикли і перекодовування радянського міфа. URL: http://uamoderna.
com/md/shumylovych-media-and-soviet-myth

9. Roth-Ey K. Moscow Prime Time. How the Soviet Union Built the Media Empire that Lost the Cultural Cold War. 
Ithaca, NY: Cornell University Press, 2011. 315 p.

10. McNair Br. Glasnost, Perestroika and the Soviet Media. London and New York, 2006. 201 p.
11. Huxtable S. Remembering a problematic past: TV mystics, perestroika and the 1990s in post-Soviet media and 

memory. European Journal of Cultural Studies. 2017, Vol. 20(3). P. 307–323.
12. Bönker K. “Dear television workers…”. TV consumption and political communication in the late Soviet Union. 

Cahiers du Monde Russe. 2015. № 56 (2-3). P. 371–400.
13. Bönker K. Talking with the Consumer: Consumer Issues on Soviet Television. Laboratorium. 2016. 8(1). P. 30–57.
14. Mickiewicz E. Split Signals: Television and Politics in the Soviet Union (Communication and Society). Oxford 

University Press, 1988. 286 p.



Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhia National University. 2018. Vol. 50 	   ISSN 2076-8982

196

15. Центральний державний архів вищих органів влади та управління України (далі – ЦДАВО). Ф. 4667. Оп. 1. 
Спр. 30. Довідка директора студії до Міністерства державного контролю СРСР про роботу студії з пропозиціями 
щодо покращення стану телебачення. 23.01.1957. 16 арк.

16. Центральний державний архів громадських об’єднань України (далі – ЦДАГО). Ф. 1. Оп. 70. Спр. 2501. 
Материалы обкомов КП Украины, Министерств и ведомств по вопросам радио и телевидения, информации обко-
мов КП Украины «О ходе выполнения постановления ЦК КП Украины «О дальнейшем улучшении радиовещания и 
телевидения в УССР». 13.02.1962 – 11.12.1962. 197 арк.

17. Хрущев и Никсон, 24 июля 1959 г. «Кухонные дебаты». URL: https://www.youtube.com/watch?v=zFsnu6l_QXw
18. ЦДАВО. Ф. 4915. Оп. 1. Спр. 7827. Справки о работе Гостелерадио УССР, представленные в ЦК КП Украины. 

30.01.1975 – 01.12.1975. 316 арк.
19. ЦДАГО. Ф.1. Оп. 25 Спр. 2223. Письмо Госкомитета СССР по телевидению и радиовещанию о развитии сети 

телевидения и радиовещания в Украинской ССР в XI пятилетке. 23.04.1981 – 27.03.1984. 79 арк.
20. Массовая информация в советском промышленном городе. Опыт комплексного социологического иссле-

дования / Под ред. Б. А. Грушина, Л. А. Оникова.  Москва: Политиздат, 1980. 446 с.
21. Брайант Дж., Томпсон С. Основы воздействия СМИ. Москва, Киев:  Вильяме, 2004. 432 с.
22. Gerbner G. Cultivation Analysis: an Overview. Communicator. October-December – 2000. URL: http://web.asc.

upenn.edu/gerbner/Asset.aspx?assetID=459
23. Інтерв’ю автора з Ларисою Богдановою. 15.11.2017.
24. Інтерв’ю автора з Сергієм Савелієм. 21.12.2017. 
25. Масенко Л. Інтернаціоналізм плюс русифікація. Телевізійні стратегії приниження української мови. День. 

2013. 25 березня.
26. Галузевий державний архів Служби безпеки України. Ф. 16. Оп. 1. Спр. 0959.
27. Мартинів М. Феномен Львівського телебачення. URL: https://zbruc.eu/node/74709.
28. Архангельский Андрей. «Верните деда Панаса, ребёнок не может заснуть!». Факты и комментарии. 1999, 

27 октября.
29. Інтерв’ю автора з Христиною Стебельською. 15.11.2017.
30. Інтерв’ю автора з Іваном Мащенком. 09.01.2018.
31. Цалик С. Киев: конспект 70-х : рассказы о повседневной жизни города и горожан. Київ : Варто, 2012. 384 с.
32. Голядкин Н. А. История отечественного и зарубежного телевидения. Москва : Аспект-пресс, 2004. 192 с.
33. ЦДАГО. Ф. 1. Оп. 70 Спр. 2447. Материалы обкомов КП Украины, министерств, ведомств и телестудий по 

вопросам радио, телевидения. Информация обкомов КП Украины по выполнению постановления ЦК КПСС от 
29.01.1960 и ЦК КП Украины от 22.03.1960 «По вопросам улучшения развития радиовещания и телевидения». 
17.02.1960 – 31.12.1960. 251 арк.

34. ЦДАВО. Ф. 4667. Оп. 1. Спр. 68. Довідка про роботу Київської студії телебачення по виконанню рішення 
ЦК КПРС «Про дальший розвиток радянського телебачення», звіт про передачі спектаклів телевізійного театру 
студії». Грудень 1960. 22 арк.

35. ЦДАВО. Ф. 4915 Оп. 1 Спр. 7739. Директивные указания Государственного комитета СМ УССР по телевиде-
нию и радиовещанию областным комитетам по телевидению и радиовещанию. 1974 г. 10 арк.

36. Інтерв’ю автора з Іриною Кутузовою та Ольгою Новіковою. 23.11.2017.
37. Вергеліс О. Україно, згадай про талант... Легендарна ТБ-програма «Сонячні кларнети» колись відкрила 

сотні самородків. Дзеркало тижня. 2010. 29 грудня.
38. ЦДАВО. Ф. 4667. Оп. 1 Спр. 50. Стенограма доповіді директора студії на республіканському семінарі керів-

ників і працівників телебачення про роботу громадсько-політичної редакції студії. Лютий 1958 р. 21 арк.
39. Інтерв’ю автора з Олександром Косяченком. 21.12.2017.
40. Кузнецов Г. В. Записки лишнего человека (Законодательство, свобода и ответственность журналиста). Телеви-

зионная мозаика: Штрихи к «портрету» отечественного телевидения переходного периода. Москва, 1997. С. 38–50.
41. Галузевий державний архів Служби безпеки України. Ф. 16. Оп. 1. Спр. 0977.
42. Котенко С. Как выключается телевизор. Молодая гвардия. 1969. № 7. С. 260–287.
43. Інтерв’ю автора з Валерієм Ткачуком. 11.01.2018.
44. Dzirkals, Lilita I., Thane Gustafson, A. Ross Johnson/ The Media and Intra-Elite Communication in the USSR. 

Santa Monica, CA: RAND Corporation, 1982. URL: https://www.rand.org/pubs/reports/R2869.html. https://www.
rand.org/content/dam/rand/pubs/reports/2006/R2869.pdf

45. ЦДАВО. Ф. 4667. Оп. 1. Спр. 51. Довідки, листи до керівних партійних та радянських органів про діяльність 
студії та окремих редакцій. 27.01.1958 – грудень 1958. 68 арк.

46. ЦДАГО. Ф. 1. Оп. 25. Спр. 1884. Записки отделов ЦК Компартии Украины, Гостелерадио Украинской ССР по 
вопросам телевидения и радиовещания. 12.01.1979-28.04.1980. 33 арк.

47. Evans Christine E. Between Truth and Time: From Truth to Time: Soviet Central Television, 1957-1985. 
A dissertation submitted in partial satisfaction of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in 
History. University of California, Berkeley. 2010. URL: http://digitalassets.lib.berkeley.edu/etd/ucb/text/Evans_
berkeley_0028E_10467.pdf.


